22. apr. 2025

Hvordan forberederer jeg meg til førerprøven for tilhenger?

Når førerprøven klasse BE (tilhenger) nærmer seg er det lurt å forberede seg litt!

Tilkobling av tilhenger, daglig sjekk og sikkerhetspørsmål skal skje effektivt og riktig. Det er ikke satt av mye tid til denne delen av prøven så her må det øves slik at du kan gjøre dette effektivt.

Prøven starter med at du skal kjøre bilen inn foran tilhengeren og deretter rygge bilen på plass foran draget. Stopp i tide, det er bedre å rygge for kort enn for langt! Når du har plassert deg der du skal være sveiver du tilhengeren ned på tilhengerfestet, om den er litt vanskelig å få på kan du forsiktig løsne litt på håndbrekket på tilhengeren for å justere noen centimeter. Sveiv så nesehjulet NED mot bakken, dette får bilens bakende til å løfte seg om koblingen er komplett. Når dette er sjekket løfter du nesehjulet. Monter sikkerhetswire (katastrofewire) på egnet sted. Det kan være et festepunkt ved siden av tilhengerfestet eller kanskje du må strupe wiren rundt selve tilhengerfestet. Fest så strømledningen.

Da er det tid for den daglige sjekken

Se denne videoen:

På førerprøven skal du også sjekke påløpsbremsen, og det gjøres slik:

Instruer sensor til å gå 20-30 m foran bilen - kjør ved siden av sensor i ca 10 km/t - brems medium/hardt ved siden av sensor slik hen kan se påløpsbremsens gummibelg komprimeres og deretter strekke seg ut igjen.

Ved bremsing skyver tilhengeren mot bilen, da komprimeres påløpsbremsen og du ser belgen trekker seg sammen. En dempesylinder vil sørge for at tilhengeren ikke slår hardt mot bilen ved bremsingen. (Gjør den det må sylinderen skiftes.) Deretter skal sylinderen skyve hengeren tilbake til normalposisjon.

Du bør også pugge på sikkerhetskontrollspørsmålene:

Huskeliste kontrollspørsmål

• Lasten skal sikres 100% forover, 50% bakover og sideveis

• I speilene skal du se tilhengerens sidevegg samt 2,5 m ut fra tilhengerens bakende i venstre speil, 2,0 m i høyre speil målt 10 meter bak speilene.

• Dekkenes bæreevne Min. Load Index (Min. LI) skal være minst tilsvarende tall oppgitt i vognkortet

• Katastrofewire har som funksjon å få på tilhengerens brems hvis tilhengeren ramler av bilen

• Snø og is skal fjernes fra tilhengeren før kjøring

• Kuletrykk (koblingslast) finner du i vognkortet til bilen og tilhengeren, det laveste gjelder. Negativt kuletrykk er farlig, opp mot maksimalt kuletrykk er anbefalt.


Ellers er det verd å nevne litt om rygging. Du trenger ikke være norgesmester i rygging for å få BE lappen.

Du skal ved rygging vurdere om du skal sende sensor ut for å hjelpe deg. Er du i tvil, sender du sensor ut. Du må gi en tydelig instruks til sensor om hva du ønsker at de skal gjøre. De hjelper deg KUN ved å stoppe deg om noen skulle komme til å bevege seg mot området bak tilhengeren der du ikke har så god kontroll. Det er du som må gjøre alle andre vurderinger som f.eks når du skal svinge og hvor langt du skal rygge. Stopp, kjør frem, juster hvis du kommer litt skjevt ut. Det er lov, alle gjør det, selv sensor og trafikklærer.

Tips til selve kjøringen:

Tenk på plasseringen til bil og tilhenger.

Kjør smooth, unngå unødvendige stans.

Hold avstand til forankjørende, mer enn du pleier uten henger.

Lange fine nedbremsinger mot feks kryss og fotgjengerfelt, du må ikke fremstå truende.

Masse bruk av speil! Spesielt ved passering av myke trafikanter.

Ved vikeplikt skal du prøve å unngå bråbrems, tilpass fart etter sikt slik at du kan normalbremse når vikeplikt oppstår.

Planlegg kjøringen på smale veier - samarbeid med møtende - bruk møteplasser.

Se gjerne denne videoen også for å forberede deg: For trafikkskoler - Teorifilm (se tilhengerfilmen)

Bestill opplæring