Elever som har oppkjøring må nå forvente å få spørsmål om bruk av avanserte førerstøttesystemer.
Noen systemer er der helt uten at du merker det i hverdagen, det kan være bakkestarthjelp, at vindusviskere slår seg på automatisk eller kanskje at lysene blir sterkere når du kjører inn i tunnellen.
Du har sikkert også hørt om ABS bremser og antiskrens systemer. Disse begynner først å jobbe når du har fått problemer f.eks. ved for høy fart inn i svingen eller når du bremset for sent. Disse systemene er vanligvis ikke mulig å skru helt av. Dette øvde du mye på når du var på sikkerhetskurs på bane.
- Bilen bråbremser når den oppdager en hindring. Denne funksjonen kan ofte justeres av bilføreren i menyen. Dessverre fortsatt noe uferdig teknologi, kan ikke stoles på 100%.
- Bilen holder en nokså konstant avstand til bilen foran. Kan ofte justeres av føreren. Selv på den lengste mulige avstanden i systemet er det dessverre ofte bare hårfint innenfor kravene i loven til minimum 3 sekunders avstand.
- Kan være enklere versjon der det bare kan velges en hastighet som bilen holder og registrerer ikke om du tar igjen trafikk, eller avansert type som justerer farten etter mange faktorer. Noen leser også fartsgrenseskilt og reduserer farten før svinger som krever det.
- Bilen «leser» kantlinjen og midtlinjen og prøver forstå om du er på vei ut av veien eller over i møtende felt. Du kjenner at bilen «trekker» i rattet for å få deg tilbake til det den mener er riktig plassering. Noen ganger griper systemet inn uten grunn og andre ganger griper det ikke inn når det burde. Noe uferdig teknologi, som kan justeres / skrus av og på av føreren. Hvis du «kjemper
imot» når bilen tar styring vinner du om du tar i nok, og dette kan oppleves som veldig ubehagelig når rattet plutselig «slipper».
- Bilen overvåker blindsonene og varsler deg om hindring i blindsonen. Hvis du prøver å skifte felt når noen er i blindsonen din varsler bilen f.eks. ved risting i rattet eller med lyd.
Typisk oppgave på oppkjøringen kan være å skru på fartsholderen og deretter deaktivere den. Du skal IKKE lete etter funksjoner inne på bilens skjerm under kjøring. Får du en oppgave du ikke vet hvordan du skal løse er det bedre å være ærlig å si at det vet du ikke på denne bilen.
Er du usikker på ADAS? Spør trafikklæreren din eller spør KI om førerstøttesystemene på akkurat din bil.